Pages

2 hari lepas maklang aku masuk hospital
katanya sesak nafas
doktor bagi oksigen dan letakkan dalam wad pemerhatian
pakcik aku sibuk tanya abang aku, apakah penyakit makcik aku tu..
abang aku terdiam dan pasti...sikit sebanyak dia dapat rasakan makcik aku tinggal sikit harapan
semalam bahagian berdekatan paru2 makcik aku ditebuk...
yg keluar hanya darah..walaupun doktor kata untuk membuang keluar sesuatu dari paru2..
makcik aku merenung penuh kosong....matanya bersinar...mulutnya terkunci diam..
abang aku ckap, pasti ada sesuatu didalam tubuh makcik aku...
tekaannya tepat...baru tadi doktor mengesahkan ada ketumbuhan dibelakang paru2 makcik aku...
kemudian doktor mengesahkan makcik aku menghidap kanser tahap terakhir.....
tiada apa yang boleh dilakukan...
aku diam....mak aku terdiam....
pakcik aku yg selama ini tegar dan kuat menangis minta diberi harapan dan kekuatan..
sungguh aku menangis..tapi hanya didalam hati
sekarang seluruh kaum keluarga berserah.....
menunggu waktu...
makcik aku pasti akan pergi....
itu pasti....
jika sekarang oksigennya dicabut...pasti makcik aku menggelupur kesakitan...
doktor membuat keputusan supaya makcik aku hadapi dengan penuh tenang dan perlahan2...
bagi aku biarlah makcik aku pergi dihari penghulu segala hari...
supaya dia menjadi insan yang terpilih dihari yang dirahmati...

MATI ITU PASTI, CUMA CEPAT ATAU LAMBAT YG PASTI KITA TETAP AKAN MENGHADAP YA ILLAHI...

1 Response so far.

  1. betul mati itu pasti krn itu mari kita perbanyak amal baik buat persiapan menghadapinya

Post a Comment