Pages

Lalalalalalala....

Mak Ayah...SELAMAT ULANG TAHUN PERKAHWINAN-28.......

hari ni seronok sangat...sbb ari nie ulang tahun mak ngan ayah...huhuhu...tapi sayang betul....dah la aku plan sebulan adik beradik..last2 adik aku yang nak bawakkan kek tu..x dapat lak balik ari nie...katanya nak balik besok.....ceee...esok pown esok lerr janji sambut n dier yg beli kek...

mentelah ayah tgh sakit nie..kalu kitorg caring lebih camni mesti dia sukeeeee sangat.....hehehe...aku tengok ayah aku tu da macam budak kecik la pulak...mintak perhatian mak aku jer....wah aku suke...suke sangat kekeke....romantik dalam tak romantik gitu....okeh la tuu...

aku ingat nak buat kek(mcm selalu) tapi sbb mak ngan ayah da ader kat umah nie...x surprise la kan...kan....

hmmm.....pastu aku ingat nak buat chendol... tapi tersalah beli tepung la pulak(jenama tepung tue...)...hmm tu la padah kalu x pi beli sendiri n asyik dok suh org.....hihihi...tapi x perrr.... aku wat laksam dengan tepung yg tersalah beli tu tadi.....sedap sangat...huhuhu 1st time wat laksam dah sedap camtu fuhhh... dah boleh wat menantu hihihih....(eh! terangkat diri sendiri lak...!!)

..saper nak rase laksam made in perak mai la datang umah erk huhuhuhu..... adios!!

"aku wat dunno jer biler mak tanya ingat x hari nie hari ape? kekekeke..sajer jer wat x endah...kunun2 kitaorg x amik berat la.....mak tunggu la erk ...kejutan esok....lalalalala...."







Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak serupa dengan kita, supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sama fikirannya dengan kita, supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak memahami keadaan diri kita, supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK, KHAS UNTUK DIRI KITA.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sempurna, supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang sangat lain perangainya dengan kita, supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang banyak komplen itu dan ini, supaya kita jadi MANUSIA YANG HEBAT JIWANYA.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak penyayang, supaya kita lebih faham bahawa CINTA YANG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang banyak sombong dan bangga diri,supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YANG TAK SELAMANYA KEKAL.

Wahai sahabat yang kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.
Hari esok pun kita sendiri tak pasti samaada ia menjadi milik kita.
Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhan-NYA,dan meninggalkan laranganNYA.

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH ‘malu’ untuk menolak permintaan hamba-NYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepada-NYA.
Sabarlah sahabatku. Ceriakan hatimu. Kerana ALLAH itu sentiasa ada bersamamu selagimana kamu taat akanNYA

at 4:26 PM Posted by Awek Ninja 0 Comments

Imam Al-Syafie banyak memberi pedoman dalam memilih kawan. Beliau juga mengakui sukar mencari sahabat sejati yang mahu berkongsi suka duka bersama. Ketika menilai sahabat sejati pada waktu susah, katanya:

“Kawan yang tidak dapat dimanfaatkan ketika susah lebih mendekati musuh daripada sebagai kawan.

Tidak ada yang abadi dan tidak ada kawan yang sejati kecuali yang menolong ketika susah.

Sepanjang hidup aku berjuang bersungguh-sungguh mencari sahabat sejati hingga pencarianku melenakanku.

Ku kunjungi seribu negara, namun tidak satu negara pun yang penduduknya berhati manusia".

Imam Al-Syafie turut meminta kita berhati-hati memilih sahabat kerana sahabat yang baik akan membawa ke arah kebaikan dan begitu sebaliknya. Katanya:

“Jika seseorang tidak dapat menjaga nama baiknya kecuali dalam keadaan terpaksa, tinggalkanlah dia dan jangan bersikap belas kasihan kepadanya. Banyak orang lain yang dapat menjadi penggantinya. Berpisah dengannya bererti istirehat.

Dalam hati masih ada kesabaran buat kekasih, meskipun memerlukan daya usaha yang keras. Tidak semua orang yang engkau cintai, mencintaimu dan sikap ramahmu kadangkala dibalas dengan sikap tidak sopan. Jika cinta suci tidak datang daripada tabiatnya, tidak ada gunanya cinta yang dibuat-buat.

Tidak baik bersahabat dengan pengkhianat kerana dia akan mencampakkan cinta setelah dicintai. Dia akan memungkiri jalinan cinta yang terbentuk dan akan menampakkan hal yang dulunya menjadi rahsia.

Seseorang itu juga dapat menundukkan musuhnya dengan menunjukkan rasa persahabatan".

Imam Al-Syafie dalam hal ini berkata:

“Ketika aku menjadi pemaaf dan tidak mempunyai rasa dengki, hatiku lega, jiwaku bebas daripada bara permusuhan.

Ketika musuhku berada di hadapanku, aku sentiasa menghormatinya. Semua itu kulakukan agar aku dapat menjaga diriku daripada kejahatan.

Aku nampakkan keramahan, kesopanan dan rasa persahabatanku kepada orang yang kubenci, seperti aku nampakkan hal itu kepada orang yang kucintai.”

2 hari lepas ayah dapat laporan kesihatan yg memang aku dah taw keputusannya.....

KEMOTERAPI

yup kimoterapi.....aku dah agak dari awal bulan puasa tahun lepas...cuma ayah yang terlalu positif dan sangat degil untuk ke hospital..dua tahun lepas dah cukup menyiksakan untuk aku tengok ayah dalam keadaan mcm tu(kemoterapi yg pertama)...tapi aku yang keras kepala ini langsung x mahu menitiskan airmata di hadapan kaum keluarga..apatah lagi didepan ayah sendiri..

bulan lepas ayah hampir koma ketika air dari tulang punggungnya diambil...kawan2 ayah ramai yang hadir untuk menziarah agak kelam kabut ketika ayah x bangun2 dari tidurnya...syukur ayah sudah sedar, aku hanya mendengar berita dari mak dan adik aku....sungguh bukan aku x mahu pergi melihat ayah ketika itu, tetapi kalau aku yg pergi melihat keadaan ayah,akulah orang pertama yang akan menangis x henti2 sampai mata aku bengkak...

ya aku ego...katakanlah apa saja...tapi kamu x tahu perasaan aku yang sebenarnya...aku sangat sedih sehingga x mampu untuk untuk aku luahkan pada sesiapa...setiap hari aku panjatkan doa moga allah berikan kesihatan yang terbaik buat ayah..malahan jika aku bangun malam aku tetap berdoa supaya ayah sihat seperti dulu walaupun aku tahu segalanya adalah mustahil....tapi aku terus dan terus berdoa...aku harap sangat ayah dapat jadi wali dihari pernikahanku(tapi aku x der calon lagi)....harap ayah dapat bermain dengan cucu-cucunya(masih juga menungu calon)....harap ayah dapat pergi menunaikan umrah dan haji(kalaulah ader orang yang baik hati nak sponser)...

aku x mahu mendengar sebarang berita buruk tentang ayah...bagi aku ayah akan sentiasa sihat seperti adanya.... 24 hb nie ayah akan menjalani kemoterapi buat kali kedua...aku taw ayah x macam orang lain time kimo....org lain muntah2 ayah aku pulak makin kuat makan, orang lain gugur rambut, ayah dah siap2 botakkan kepala, orang lain langsung x boleh bangun, ayah tetap gagahkan diri untuk bangun dan masih buat lawak....

itulah ayah.....aku taw jauh disudut hati ayah x mahu kami semua risau..bagi ayah semuanya kehendak dan dugaan dari allah...yg ayah x taw akulah orang kedua yg paling risau selepas emak... bagi aku ayah adalah terhebat,terbaik dan terbilang..x der sape boleh gantikan tempat ayah....jadi aku sentiasa berdoa semoga ayah akan semakin sehat lepas kimo yg kedua nie...


mohon kalian doakan yang terbaik untuk ayahku....

ptg smlm tah aper mimpi adik angkat aku tah..aku pon x taw...tetibe jer dia call. padal hal semenjak aku tolak cinta dia hari tu, dkt setengah tahun dia x hubungi aku...alih -alih dengar suaranya kali ni happy la sesangat...

sibuk jugak la dia tanya khabar aku n macam2 lagi...tetiba jer dia cakap "saya tengok kwn2 kat pejabat tu semua dah kawen, yg ader anak pon semua comel2... saya rasa mcm nk kawen jer kak...tapi saper la nak kat saya nie kan..kan...? akak biler nak kawen?" fuh...soalan cepumas yang selalu aku dengar semenjak umur makin meningkat nih...

selamber aku jawab " x der org nak mcm ner nk kawen?". " ooo tu la akak sibuk sangat simpan cinta kat abang densha otoko tu, mane ada mase nak pandang lelaki lain kan..kan..?" eh! terdiam aku jap.....x penah2 pulak dia cakap camtu kt aku.... " saya nie x layak langsung ker kak?? aper yg hebat sangat kat abang densha otoko tu??"dia sambung lagi... okeh kali ni aku rase mcm kene tendang dgn taufik lak mase kelas taekwon do dulu... adess...aku x rase pon densha otoko tu hebat...aku rase cuma aku ter'fall in love with da *wrong person' aku x mintak nk jatuh cinta kat dia sbb aku x aku nie tak layak pown tapi dah perasaan tu tetibe muncul...aku nk wat camno??...lame aku diam...kang kalo aku bg taw dia pown bknnya dia paham...

"saya taw akak anggap saya nie mcm budak2 jer kan?? n akak jugak anggap sy nie lelaki lembut....sebab anggapan akak tu la sy berhenti kerja di hotel dan berusaha jadi lelaki yg matang. akak masih x nampak lagi.....?? " hmmm..aku pk jap..rase2nyer lelaki yg keje kt kitchen hotel bukan lelaki lembut...n aku pown x pernah anggap dia lembut....aku penah buat dia terase ker??? haissh...parah nk x plain nie.."bkn camtu..akak x pernah anggap ko laki lembut pon, apatah lagi nk anggap ko budak2...akak ader menyinggung perassan ko ker??maaf sbb akak x sedar... tapi...akak dah anggap ko ni mcm.................." "adik? akak rasa sy ni mcm adik akak kan?akak penah ckp kat org sy nie adik angkat akak kan??? saya x pernah pon harap jadi adik akak!! kenapa akak x pernah anggap sy nie mcm lelaki lain???mcm abg densha? mcm tasbih? mcm sardin?".......ait.... aku x abis ckp lagi dia da potong...rase mcm dalam sinetron la pulak mamat nie...siap sebut name2 yg dah lama aku x dengar...okeh aku taw la kitorg x penah declare kakak n adik angkat.....tapi sbb umur dia yg muda tu aku ckp jer la kt org dia adik angkat aku...nt org ingat dia anak ikan aku pulak!!..

fuh...tarik nafas panjang2 kali nie.... trus aku balas " 1st... jurang umor kite nie berbeza... 2nd kita kat **** dulu dah mcm belangkas sampai semua org ingat ko adik aku...3, akak x pernah harap pon nk jatuh cinta kat abg densha,akak sendiri x taw kenapa suka kat dia n kenapa x boleh lupakan dia..4. ko rase mak ko suke ke akak yg x cantik n lebih tua dari ko nie? 5. aper kene mengene si tasbih dgn sardin?? 6. aper yang ko nampak dari akak yg langsung x boleh menarik hati mana2 lelaki nie?..." hah dah tunggang langgang dah jawapan dan soalan aku pada dia...amek ko nk sangat taw kan?? kan??

"sbb sy cintakan akak........! sy suka kat akak pon x bersebab...mcm ne akak cintakan abg densha...mcm tu la cinta saya pd akak...tolonglah faham perasaan sy nie" .. " mak ko terkejooot aku biler dengar dia ckp camtu.....penat aku pk...aku ni x secantik lee young ae,belajar x sampai phd, body x sehebat jessica alba, suara x sesedap marie digby...baik??? aku x rase pon aku nie baik sangat.... jadi? apa yg x bersebab tu...adeh...makin pening bile difikirkan...faham perasaan? kalau la boleh org lain faham perasaan aku nie.... ssb aku da pening aku pown jawab jer la..." boleh tak kiter citer pasal mende nie lain kali???"..... "lain kali? bila? selama nnie akak dah cukup patahkan semua kata2 saya tiap kali sy mencuba....tp bilerr dah ada peluang ckp mcm nie akak nk lari???lari lah akak...larilah dari semua lelaki yg cuba cintakan akak...kejarlah cinta akak yg x kesampaian tu.......senyap...................rupanya talian dah putus....ayat terakhir dia tu terngiang2 kt kepala otak aku nie....mcm penah dengar jer ayat tu 2 tahun lepas.....dan aku pasti kali nie pasti mengambil masa yg lama untuk dia menghubungi aku lagi....."kejamkah aku???"

al fatihah...... genap sebulan pemergian arwah.......tapi aku masih lagi rasa dunia xberseri tanpa dirinya....mcm tu gak nisa....setiap kali nisa telefon aku, dia pasti mengingatkan telatah arwah... pada hari arwah meninggal...aku betul2 rasa kosong.....x tahu nak buat apa...sampailah solat subuh...barulah aku sedekahkan yassin.....masa taufik cal pon aku rase macam xpercaya sbb aku baru jer bergurau dengan arwah sehari sebelum dia meninggal....lebih terkejut aku dapat sms dari arwah sendiri yg bgtaw dia sudah meninggal....aku tahu mungkin kakak atau abangnya yang hantar sms tu... aku sedikit terkilan sebab x cakap kat dia yang aku sebenarnya dah lama maafkan dia...betul2 maafkan dia dan berharap perempuan lain dpt membahagiakan dia dgn lebih baik...kalau aku tahu mungkin aku dah cakap sehari sebelum dia meninggal....tapi nk wat camner.....ajal maut ditangan allah s.w.t.... tapi aku pasti...tunang dia lebih menderita...sbb dia dah bercadang nak kawin hujung tahun nie... aku....aku masih lagi hidup dalam memori.......

"kerna kamu sahabat,teman, dan lelaki yg istimewa tiap satunya..sejak kita di bangku sekolah lagi...."